10. marraskuuta 2017

Iho- ja hiusmuutokset e-pillereiden lopetuksen jälkeen

(Photo by Simone van der Koelen on Unsplash)

Nyt ollaan hieman erilaisen ja blogihistoriani henkilökohtaisimman aiheen äärellä! Haluan jakaa kokemukseni e-pillerien lopettamisesta, sillä hormonitoiminnan heitellessä vaikutukset näkyvät tottakai myös ulkoisesti ja mielestäni niiden lopettaminen on jo jonkin aikaa ollut pinnalla. Blogin ollessa kauneuden aihepiireissä pyörivä, ajattelin kertoa omat kokemukseni keskittyen nimenomaan ihoon- ja hiuksiin liittyviin muutoksiin :)

Aloitin hormonaalisen ehkäisyn 16-vuotiaana eli 8 vuotta sitten. Olen kokeillut vuosien aikana muutamaa eri e-pilleriä, minipillereitä ja rengasta, mutta viimeisimpänä ja kaikista pisimmän ajan käytin nimenomaan e-pillereitä. Ennen näppyläinen ihoni rauhoittuikin kivasti pillereiden aloittamisesta, vaikka kokonaan se ei niitä poistanutkaan. Elämä e-pillereiden kanssa oli vaihtelevaa ja toi mukanaan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Niiden lopettamisen taustalla oli useiden kuukausien pohdinta, sillä suoraan sanottuna lopettaminen pelotti minua. Ne olivat olleet osana elämääni lähes 8-vuotta, joten tottakai lopettamisen aiheuttamat niin sisäiset kuin ulkoisetkin muutokset mietityttivät.




(Photo by William Randles on Unsplash)

Ennen lopullisen päätöksen tekemistä tein toki taustatutkimusta eli googlasin asiasta ja luin, kuinka toisilla iho oli kapinoinut puskemalla runsaasti talia ja epäpuhtauksia ja toisilla hiuksia oli alkanut lähteä runsaasti ja päänahka rasvoittunut. Luin kuitenkin myös positiivisia tarinoita siitä, kuinka olo oli muuttunut kevyemmäksi ja monet naiset kokivat olevansa vihdoin omia itsejään - ilman valtavia mielialan vaihteluita tai väsymystä.

En lopettanut pillereitä perheenlisäyksen toivossa, vaan halusin tietää, miltä tuntuu olla ilman niitä. Minua kauhistuttaa, millaiset määrät hormoneja niiden kautta elimistöön pääsee ja, kuinka suuri vaikutus niillä on ihmiseen kokonaisvaltaisesti. Oloni on ollut jo pitkään väsynyt ja minulla ei ole ollut energiaa juuri mihinkään. Mielialani ei ole kovin heittelevää tyyppiä, mutta halusin nähdä toisiko pillereiden poisjättö tiettyä tasapainoa olotilaan.

Jätin pillerit pois noin seitsemän kuukautta sitten, ja halusin tulla kertomaan teille, mitä muutoksia olen tässä vaiheessa huomannut. Parina ensimmäisenä viikkona koin hetkellisesti oloni energiseksi, mikä saattoi tietysti olla myös lumereaktio pillereiden lopetukselle. Energisyyttä ei jatkunut kovin pitkään ja olin jopa pettynyt odottaessani isompaa muutosta. Parina ensimmäisenä viikkona koin myös päänsärkyä, joka ei välttämättä aiheutunut pillerien jättämisestä, mutta joka oli kuitenkin mahdollinen aiheuttaja.


(Photo by freestocks.org on Unsplash)

Iho
Suurimmat muutokset ovat sen sijaan tapahtuneet ihossani ja jo parin viikon jälkeen lopettamisesta iholle, etenkin leuan alueelle puski pieniä näppyjä. Ei mitään kovin dramaattista, mutta selkeästi muutosta oli huomattavissa. Pahinta näppyaikaa tuntuivat olevan ensimmäiset kuukaudet, ja jo nyt hormonitoimintani on sen verran normalisoitunut, että ihon tilanne on palautunut oikeastaan samaan mitä se oli pillereiden aikana. Muutamia pieniä näppyjä lukuunottamatta isompia näppylöitä ilmestyy tietysti aina kuukautisten aikaan.

Aloin kiinnittämään huomiota myös ihoni rasvoittuvuuteen, joka tuntui lisääntyvän entisestään. Pahin vaihe oli noin muutama kuukausi lopettamisesta, jolloin olin jo vähän epätoivoinen ihoni suhteen. Olen aina kärsinyt rasvoittuvasta ihosta, mutta ei ihoni ole koskaan ihan näin rasvoittuva ollut. Vielä tähänkään päivään mennessä en ole saanut sitä kuriin, vaikka mielestäni pahin aika on sen osalta jo ohi. Nykyään edes Mac Paint Pot -luomenpohjustaja ei pidä luomiani siisteinä koko päivää :/ Pillereiden aikana juuri tuo tuote oli se, joka piti luomeni parhaiten siistinä, mutta nyt sekään ei auta. Muutama kuukausi lopettamisesta aloin myös huomaamaan, että rintakehääni alkoi ilmestyä mustapäitä. Olin todella hämmentynyt, sillä ei minulla koskaan ole ollut siinä epäpuhtauksia. Aloin pesemään rintakehän ihoa testiin saamallani Minus417 Hygienic Mud Soap -saippualla, joka oli kasvoilleni turhan pesevä, mutta toimii vartalolla loistavasti. Koin saavani saippuasta apua, ja nyt hormonitoiminnan tasoituttua mustapäitä ei ole juurikaan ilmestynyt vartalolle.

Hiukset
Muutokset eivät jääneet ainoastaan ihooni, vaan myös hiukseni saivat osansa pillerien lopettamisesta. Pahin pelkoni niiden suhteen oli runsas hiustenlähtö ja päänahan rasvoittuminen. Sanoisin, että molemmat tapahtuivat kohdallani jossain määrin eli mielestäni hiuksia lähti muutaman kuukauden ajan hieman tavallista enemmän ja päänahka tuntuu rasvoittuvan helpommin vielä tänäkin päivänä. Rasvoittuminen ei onneksi kuitenkaan ole mitään niin pahaa etteikö sitä saisi kuivashampoolla taltutettua. Pystyn myös edelleen pesemään hiukseni joka toinen päivä :)

Yhteenvetona todettakoon, että pahimmat pelkoni eivät käyneet toteen, vaan loppupeleissä kaikki ulkoiset muutokset ovat olleet pieniä. Vaikka pillerien lopettaminen ei tuonut minulle haluamaani olotilan muutosta, olen silti tyytyväinen päätökseeni. Minusta on ihanaa, kun tiedän että kaikki minussa ja mielialassani tapahtuvat asiat ovat nimenomaan kehoni omien hormonien eikä ulkopuolisten hormonien aikaansaannosta :) Olen tyytyväinen päätökseeni enkä varmasti tule enää koskaan palaamaan e-pillereihin. Muille pillerien lopettamista pohtiville haluan sanoa sen, että muutosten tapahtuminen vaatii kärsivällisyyttä. Hormonitoiminnan ja esimerkiksi kuukautiskierron tasaantuminen vievät aikaa ja siihen kannattaa varautua. Olemme jokainen erilaisia, joten muutokset tapahtuvat aina omalla painollaan, mutta ajattelin silti jakaa oman kokemukseni asiasta kiinnostuneille :)

Onko teillä kokemuksia hormonaalisen ehkäisyn lopettamisesta? Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia :) 

4 kommenttia :

  1. On kokemuksia, aikuisiän akne. Periodi kesti noin kaksi vuotta lopetuksen jälkeen ja siinä sivussa söin jopa Roacuttan-kuurin. Olisin mielellään palannut takaisin hormonaalisen ehkäisyyn takaisin jos se olisi ollut mahdollista, niin paljon se henkistä puolta minulta söi. Itsellä on tosin jo lapsiluku täynnä ja ikääkin 30+, eli vuosia, vuosia vierähtikin hormonaalisen ehkäisyn parissa, sen eri muodoissa (pillerit, kierukat, renkaat)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi ja omien kokemuksiesi jakamisesta. Tuota olen monilta keskustelupalstoilta lukenutkin, että hormonaalisen ehkäisyn poisjättö on aiheuttanut aikuisiän aknea :/ Onneksi sait sen kuitenkin kuriin, vaikka siihen vuosia menikin ja ymmärrettävästi se vaikutti myös henkisesti paljon.

      Poista
  2. Mä lopetin muistaakseni vuoden 2013 alussa. Mulla iho reagoi näppylöimällä. Olin puoli vuotta aiemmin lopettanut hiusten värjäämisen, ja sen jälkeen kärsin rasvoittuvista hiuksista, joten en huomannut että pillerien lopettaminen olisi siihen enää tuonut muutosta :D Mutta kaikista parasta lopettamisessa oli se, että sen jälkeen olen ollut aika eri ihminen, paljon lungimpi :D En edes ymmärtänyt, kuin vasta jokunen aika sitten sen, että olen nykyään paljon rauhallisempi. Hormonaalisen ehkäisy aikana koin olevani tietyllä tavalla takakireä :D Hassua, mutta tuota asiaa en siis aikoinaan ehkä tiedostanut, enkä tosiaankaan tiedostanut kuin vasta paljon myöhemmin tuon tasapainottumisen ^_^ Ehkä kun on joutunut miettimään terveyshuolia ja on ollut niin paljon muitakin huolia, että nyt kun ollut hetken aikaa huoletonta elämää, hoksaa tietyt muutokset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun jaoit oman kokemuksesi hormonaalisen ehkäisyn lopettamisesta! :) On se vaan hullua, miten paljon pillerit vaikuttavat ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja varmasti monelle käy juurikin noin, että vaikutukset huomaa vasta ajan kanssa. Mulla on vähän sama, että en ehkä ole juurikaan niin takakireä enää, vaan otan asiat rennommin :D

      Poista

Kiitos kommentistasi <3

Blog Design by Get Polished | Copyright Divine 2017